HjemNyheterBloggTidsskriftet Mot RusgiftOm FMRBli medBestill materiellArrangementerPresseEnglish
Tema
Bli abonnent på tidsskriftet Mot Rusgift
 

Temaer fra A til Å


Alkohol Alkohol og helse Nyheter Alkoholfri livsstil Alkoholpolitikk Arbeidsliv Behandling Bokanmeldelser Cannabis Det Nytter Fakta om rusgifter Foreldre og barn Forskning Graviditet Grunnlagsinfo Historie Institusjonene Internasjonalt Kommunal rusgiftpolitikk Kvinnenettverk Kvinner Lavterskeltiltak Legalisering Linker Lover Metadon m.m. (LAR) Narkotika Ordbok Overdoser Positiv rus Psykisk helse Publikasjoner Rusbrus Rusgiftpolitikk Russ Skole (lærere og elever) Sprøyterom Studenter Terminologi Test ditt alkoholforbruk Trafikanter

Alkohol og helse

Her finner du artikler og pekere som omhandler sammenhengen mellom alkoholbruk og helse, og også den påståtte positive effekt av å drikke litt alkohol hver dag.

Nyheter om Alkohol og helse
Alle nyhetene om Alkohol og helse
Forskning i Danmark:
Danske unge som ikke drikker alkohol, holdes utenfor
2008-04-20
Dansk ungdom har europarekord i inntak av alkohol, og det har sin helt naturlige forklaring. Det viser sig nemlig, at de unge, som ikke drikker eller drikker meget lite, blir kjørt ut på et sidespor. De betraktes som barnslige og kjedelige, og kameratene deres gidder ikke å være sammen med dem. Det forteller Jakob Demant fra Center for Rusmiddelforsking til Dagbladenes Bureau.

Legeadvarsel:
Ungdomsfyll kan redusere hukommelsen i årevis
2008-04-04
Ungdomsfyll kan ødelegge hukommelsen for år framover, viser ny forsking. Forskerne har vist at ungdommer som drikker seg fulle viser merkbar forringelse av hjernekapasiteten før de er fylt 20 år.

Mot Rusgift:
Avhengighet
2007-01-30
CollageHer finner du Mot Rusgift nr 4/2006 der innleggene på FMRs fagdag om avhengighet er referert. Du kan lese om avhengight i nevrobiologisk perspektiv, i et sosiologisk perspektiv, i et behandlerperspektiv og i et brukerperspektiv.
Fordypingsoppgave, Høgskolen i Narvik:
Hvorfor gir foreldre sine tenåringer alkohol?
2007-01-14
Våren 2006 avsluttet Else Marie Juul en videreutdanning i rusgiftforebyggende arbeid ved Høgskolen i Narvik. Som avsluttende oppgave på dette studiet intervjuet hun foreldre som hadde gitt sine ungdommer under 18 år. alkohol. Dette for å frambringe ny kunnskap om hvilke begrunnelser og tanker foreldre kan legge til grunn for å gi sin tenåring alkohol.
Kvinners alkoholforbruk - fra omsorg til konsument
2006-05-29
Illustrasjon: Bjørn AlgrimFra "Kong Alkohol", av Jack London, første gang utgitt i 1913: "Kvinnene er slektens sanne bevarere. Mennene er noen ødeland. De elsker eventyr og spill, og til syvende og sist er det kvinnene som redder dem.
The Independent:
Alkohol skader kroppen
2005-12-18
Med julebordet følger alkoholen. Og selv om du ikke liker å høre det, skader alkoholen kroppen din.
Alkoholisk leverlidelse:
Økt alkoholforbruk - dårligere lever
2005-12-17
På fem år har antallet sykehusinnleggelser med alkoholisk leversykdom økt med nesten 70 prosent, viser nye tall fra Norsk Pasientregister.
Kampanje:
Bli en drittsekk. gode foreldre er gjerne litt kjipe
2005-11-30
Oslo Kommune Rusmiddeletatens kampanje høsten 2005 er igang. Kampanjen retter seg mot foreldre med tenåringer i alderen 12 - 17 år. Kampanjens tema er at foreldre må tørre å sette grenser, selv om det kan være upopulært.
Kvinner og alkohol - FMRs fagdag 2005:
Tomme vinflasker lyver ikke
2005-11-13
Kvinners alkoholforbruk har fordoblet seg på 30 år. Kvinner tar innpå mennenes alkoholforbruk. Alkoholskadene blant kvinner øker. Ett glass vin daglig øker brystkreftfaren.
Vellykket fagdag 11. november 2005
Kvinner og alkohol
2005-10-06
Fagdag 11.11.2005FMR arrangerte årets fagdag
Tema: "Kvinner og alkohol"
Fredag 11. november kl 0900-1600
Sted: Vika konferansesenter, Oslo
Matjournalistikk eller alkoholreklame?
2005-05-06
Per Egil HeggeMange har vært opptatt av avisenes vinspalter og alkoholomtale. På FMRs fagkonferanse 12. november 2004 innledet redaktør Per Egil Hegge i Aftenposten om massemedias vurdering av alkoholstoff.
Sosiale og helsemessige konsekvenser av alkoholbruk
2004-04-24
I Stortingsmelding nr. 17 1987-88, Alkohol og folkehelse, er det et kapittel (kapittel 3) som heter "Sosiale og helsemessige skader ved bruk av alkohol". Jeg har blitt bedt om å komme med en oppdatering av dette kapitlet, siden det er 16 år siden det ble skrevet.
Alkohol:
Helgefylla kan gi hjerneskader
2004-04-20
Ny forskning viser at storforbruk av alkohol i festlige lag kan gi like alvorlige hjerneskader som hos alkoholavhengige.
Øl gir økt risiko for gikt
2004-04-20
Øldrikkere risikerer å få urinsyregikt. Men moderat forbruk av vin ser ikke ut til å ha sammenheng med gikt senere i livet, viser ny, stor undersøkelse, offenliggjort i tidsskriftet The Lancet.
Fare for fosterskader:
Hver tredje gravide kvinne drikker alkohol
2004-03-13
Hver tredje gravide kvinne drikker alkohol gjennom hele svangerskapet, ifølge en ny svensk studie. Samtidig viser ny forskning at høyt alkoholkonsum under graviditeten også kan gi barnet nerveskader i armer og bein.
 
Forbundet Mot Rusgift, Torggata 1, 0181 Oslo, tlf 23 21 45 26, faks 23 21 45 01, e-post: post@fmr.no