Et drøyt vinglass om dagen kan skade fosterets hjerne, viser en ny amerikansk undersøkelse. Anbefaler alle kvinner over 30 år om helt å avstå fra alkohol under graviditeten.
Størst risiko for å påvirke fosteret har gravide på over 30 år, og alt som
skal til er 20 centiliter vin om dagen, viser undersøkelsen.
De amerikanske forskerne har testet barns
intelligens når de er sju og et halvt år gamle, og samtidig spurt mødrene om
deres alkoholvaner.
Forskerne tok hensyn til kvinnenes egen
intelligenskvotient (IQ), deres psykiske kondisjon og eventuelle misbruk av
medikamenter og narkotika.
Gravide som drikker en alkoholmengde som
tilsvarer 6 centiliter sprit i døgnet, risikerer å senke barnets IQ med tre
enheter, fant forskerne.
- Dette er den første studien som har kunnet påvise en
direkte effekt på IQ hos barn med alkoholrelaterte nevrologiske skader, sier
Sandra W. Jacobson ved Wayne State University School of Medicine i Detroit i
Michigan som har ledet undersøkelsen.
Barna risikerer også andre nevrologiske skader, f.eks. på evnen til innlæring
og konsentrasjon.
Noen nedre tidsgrense for når fosteret risikerer skader finnes ikke, men
risikoen for å påvirke
fosteret er særlig stor de tre første månedene av graviditeten, konkluderer de
amerikanske forskerne.
Ettersom skadene på fosteret øker med morens
alder, anbefaler de også alle kvinner over 30 år om helt å avstå fra alkohol
under graviditeten. Undersøkelsen er gjengitt i siste nummer av
tidsskriftet Alcoholism.
Meldingen kan leses i Aftenposten.