Kvinner som har passert overgangsalderen og som drikker moderate mengder alkohol, kan få en økt risiko for brystkreft. Resultatene fra en fersk amerikansk studie viser at også små mengder alkohol kan ha en skadelig effekt.
Dr. Wendy Chen la fram de nye oppsiktsvekkende resultatene på det årlige
møtet til den amerikanske kreftforeningen i Orlando, USA, nylig.
Dr. Chen og hans kolleger fra Dana-Farber kreftinstitutt i Boston
har undersøkt sammenhengen mellom alkoholforbruk og brystkreftrisiko hos mer enn
120.000 amerikanske sykepleiere siden 1976.
Statistisk utslag
Etter å ha justert for faktorer som alder, kroppsvekt, bruk av
p-piller og tidligere brystkreft i familien, fant forskerne at et moderat
alkoholforbruk - mindre enn ett glass vin eller øl per dag - var forbundet med
en liten, men likevel statistisk betydningsfull økt risiko for å utvikle
brystkreft hos kvinner etter overgangsalderen.
Hormoner
Denne risikoøkningen ble særlig observert hos kvinner som
utviklet kreft som er avhengig av hormonet østrogen eller progesteron for å
vokse, ifølge pressetjenesten til farmasøytbedriften Astra Zeneca.
Dr. Chen konkluderte med at kvinner må ta hensyn til denne mulige
negative effekten av alkohol når de velger om de skal drikke eller ikke Se
oppslag i
Bergens Tidende eller
Verdens
Gang.
Pressemeldingen fra Dana Farber-instituttet kan du lese her.