Ringnes AS

Hvordan har salget av deres lettøl og alkoholfrie øl utviklet seg; Har salget vært økende eller minkende?

- I 2001 solgte vi like mye lettøl som alkoholfritt øl. I 2007 er situasjonen en ganske annen. Vi selger i dag 8 ganger så mye alkoholfritt øl som lettøl. Salget av vårt alkoholfrie øl har steget med 56% siden 2001 mens salget av lettøl har gått ned med -75% siden 2001. Lettølets nedgang kommer av de nye reglene for promillegrense. Dessuten har Munkholm utviklet seg til å bli et fullverdig alternativ til alkoholholdig øl.

Hvordan er forandringen sett i forhold til vanlig øl i prosent, øker det mer, mindre eller forholder det seg likt?

- Vårt alkoholfrie øl (+56%) vokser tre ganger så mye som det totale ølmarkedet i Norge (18,5%) fra 2001 til 2007.

Hvordan jobber dere for å øke salg av lett- og alkoholfritt øl?

- Alkoholfritt øl er en drikkekategori i vekst i Norge. Det i seg selv legger grobunn for en gjennomført satsning på alkoholfritt øl. Ringnes ønsker videre å fremheve egenskapene til denne kategorien, og vise forbrukerne at alkoholfritt øl er et fullgodt alternativ til andre alkoholholdige drikker i mange situasjoner. Vi tror også at lansering av nye Munkholm-varianter stimulerer til økt forbruk av alkoholfritt øl.

Har dere informasjonsmateriell om alkoholens skadevirkninger tilgjengelig i butikkene - spesielt med tanke på gravide og andre som særskilt bør opplyses? - Nei. Vi forholder oss strengt til myndighetenes lover og regler.

Er det stor forskjell i profittmarginene på alkoholholdig øl i forhold til alkoholfritt øl og lettøl?

- Dette er konkurranse-sensitive opplysninger som vi ikke gir.

Spekulerer dere i å tilby kun kaldt alkoholholdig øl i de fleste butikker for å øke salget av alkoholholdig øl?

- Når det gjelder dine spørsmål om plassering i butikk (kaldt øl) så er dette avtaler mellom våre kunder (dagligvarekjeder) og oss. Avtaler med våre kunder kan vi ikke gå inn på.

Vennlig hilsen
Bjørn Thorvaldsen
Kommunikasjonskonsulent Ringnes AS

Aass bryggeri

Hvordan har salget av deres lettøl og alkoholfrie øl utviklet seg; Har det vært økende eller minkende salg?

- Salget av lettøl har hatt en liten reduksjon, men til gjengjeld har vi økt veldig på den alkoholfrie serien vår; Aass Uten. Vi ser at det er flere som får øynene opp for et helt alkoholfritt øl og kjøper Aass Uten i stedet for Aass lettøl.

Hvordan er forandringen sett i forhold til vanlig øl i prosent? Øker det mer, mindre eller er det likt?

- Øl i klasse D viser en liten økning i salget de siste 12 måneder. Men lettøl og alkoholfritt har faktisk en større økning.

Hvordan jobber dere for å øke salg av lett- og alkoholfritt øl?

- Vi markedsfører de alkoholfrie variantene våre innenfor serien, ”Aass Uten”, innenfor print i media og reklamefilm på TV. Vi lanserer også et nytt øl innenfor alkoholfrie serien vår ”Aass Uten” som kommer 1. februar. Det er en Bayer-variant som vil hete Aass Bayer Uten. Det viser at vi ønsker å satse på den alkoholfrie porteføljen vår.

Har dere informasjonsmateriell om alkoholens skadevirkninger tilgjengelig i butikkene - spesielt med tanke på gravide og andre som særskilt bør opplyses?

- Vi har ingen materiell i butikker som informerer om eventuelle skadevirkninger ved inntak av øl, men vi jobber aktivt for å støtte lokale organisasjoner i nærmiljøet for å fremme bedre helse, og kommunisere at øl er kultur. Øl er jo en viktig del av nordmenns kulturarv.

Hvorfor tilbys det i så liten grad kaldt lettøl og alkoholfritt øl i butikkene? Har dere vurdert å tilby kaldt alkoholfritt/lettøl i butikk som standard for alle butikker, og ikke bare tilfeldig? I så fall hvorfor eller hvorfor ikke?

- Det er opp til butikkene/kjedene å bestemme hvilke produkter som skal stå hvor. Produktene må forsvare sin rettmessige plass i butikken i forhold til omsetning. Men siden alkoholfritt øl har vist en økning de siste 12 månedene, kan det være mulig at alkoholfritt øl får innpass i kjøleren i nærmeste fremtid. Men det er opp til butikkene og kjedene å bestemme.

Hvilke konsekvenser tror du mangelen på nedkjølt lett- og alkoholfritt øl kontra kald alkoholholdig øl har i en kjøpssituasjon?

- Forbrukeren velger varer de enten skal konsumere med en gang eller varer de skal konsumere frem i tid. Hvis forbrukeren skal konsumere øl rett etter butikkbesøket, ser jeg fordelen av å ha produktet nedkjølt. Men hvis det skal konsumeres frem i tid, kan man jo selv sørge for å kjøle ned produktet, og da er det likegyldig om varene er nedkjølt i butikk eller ei.

Er det stor forskjell i profittmarginene på alkoholholdig øl i forhold til alkoholfri-/lettøl?

- Vi gir dessverre ikke ut noe tall-informasjon om profitt på produktene våre.

Spekulerer dere i å tilby kun kaldt alkoholholdig øl i de fleste butikker for å øke salget av alkoholholdig øl?

- Nei, det er ikke spekulasjon fra vår side. Vi ser at “Aass Uten”-serien er et godt alternativ til alkoholholdig øl som vi ønsker at flere skal få øynene opp for.

Med vennelig hilsenbr /> Sissel Øistad
Produktansvarlig Aass bryggeri