Prisen for utvidelse av Oslo Lufthavn Gardermoen har økt fra seks til 14 milliarder kroner.

Dagens Næringsliv skriver lørdag at det er salg av avgiftsfri alkohol, tobakk og parfyme som skal sikre finansieringen av utvidelsen av flyplassen. Dette får finanspolitisk talskvinne Marianne Marthinsen i Arbeiderpartiet til å reagere.

- Jeg er kritisk til at strategien for å dekke inn sprekken er å pushe mer taxfreevarer som sprit og tobakk på kundene. Når vi vet hvilke konsekvenser alkohol og tobakk har for folkehelsen, må det være mulig å diskutere en mer fornuftig fordeling av regningen, skriver hun i en tekstmelding til DN.

I det får hun støtte av generalsekretær Mina Gerhardsen i Actis – rusfeltets samarbeidsorgan.

- Kjøpepresset på passasjerene er allerede mer enn høyt nok, med slusing forbi sprit- og vinhyllene, mener Gerhardsen.

Actis ønsker å avvikle hele taxfreeordningen eller å la Vinmonopolet overta.

- Det er i utgangspunktet en veldig dårlig modell å finansiere flyplassutbygging med alkoholsalg. Denne milliardsprekken bør være en god anledning for regjeringen å evaluere hele finansieringsmodellen, sier hun.

- Feilslutning

Statssekretær John-Ragnar Aarset (H) i Samferdselsdepartementet avviser imidlertid blankt at det er snakk om «å pushe taxfreevarer» for å dekke økte kostnader.

- Det er en total feilslutning å si at dette er en strategi, sier Aarset og fortsetter:

- At Avinor (det statlige konsernet som eier OSL red. anm.) henter store inntekter fra taxfreesalg, er det bred politisk forankring om. Innektene fra taxfree er med å finansiere alle lufthavene vi har i landet, som jeg opplever at det er et stort ønske om at vi skal ha, sier statssekretæren.

- Løpende kontakt

Marthinsen i Ap retter også oppmerksomheten mot selve kostnadssprekken knyttet til utbyggingen av flyplassen.

- Det er grunn til å spørre seg hvordan en slik kostnadssprekk kan oppstå, mener hun.

Statssekretær Aarset svarer med å understreke at kostnadsprognosen på seks milliarder stammer fra en tidlig fase i et forprosjekt.

- Prosjektet som ble vedtatt og igangsatt i 2011 hadde i utgangspunktet en ramme på 12,5 milliarder kroner. Deretter ble rammen utvidet til inntil 14 milliarder kroner i juni 2013, påpeker han.

Aarset kan samtidig forsikre om at departementet har tett kontakt med Avinor om utbyggingen.

- Det er ingen tvil om at Gardermoen-utbyggingen er et svært kostnadskrevende prosjekt, men vi har altså løpende kontakt, sier han.

Les også:
Klar for sin tøffeste konkurranse noensinne
Petter Stordalen hyller Sveriges skattepolitikk og økonomi
Har mistet troen på Norwegian (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.