Webside

Den 9. april var Forbundet Mot Rusgift, sammen med en del andre organisasjoner, invitert til møte, for å komme med sine siste utspill til utvalget. Utvalgsmedlem, Erling Lae, sa på vegne av utvalget, at man satser på et bredere mandat, enn bare å se på forholdene for de hardest rammede.

Forbundet Mot Rusgift har tidligere levert et høringsinnspill som gjør kjent hva FMR foreslår når det gjelder de tyngste og mest synlige rusgiftavhengige (Se Mot Rusgift nr. 2-3/2009). FMRs leder, Knut T. Reinås, holdt nå et innlegg som gjengis i sin helhet her: 

En helhetlig narkotikapolitikk:

I utgangspunktet må en helhetlig narkotikapolitikk henge sammen etter følgende mønster:
Forebygging
Kontrollpolitikk
Behandling
Oppfølging, rehabilitering og omsorg
Forskning
Internasjonalt samarbeid
 
Ingen av disse temaområdene kan neglisjeres, om man ønsker å føre en bred kamp mot all omsetning, spredning og bruk av illegale rusgifter.

Ingen motsetning mellom forebygging og behandling

Siden det den siste tiden har pågått en narkotikapolitisk debatt med en helt annen agenda enn å hjelpe de hardest rammede stoffbrukerne, vil vi påpeke at narkotikapolitikken både skal være relevant i en forebyggende sammenheng og samtidig legge forholdene best mulig til rette for rehabilitering av langtkomne, hjelpetrengende stoffavhengige. Vi kan ikke foreta noen full gjennomgang av narkotikapolitikken her, men bare peke på noen få punkter, som delvis berører kontrollpolitikken, og delvis tiltak for å hjelpe stoffavhengige.
 
All import, omsetning, innehav og bruk av narkotiske stoffer skal være forbudt og straffbart.
Sprøyteromsloven må av den grunn oppheves – da den innebærer en de facto legalisering av innehav og bruk av heroin, og vanskeliggjør en konsekvent lovhåndhevelse.
Heroin skal ikke inngå i Legemiddelassistert rehabilitering - LAR
Alle åpne markedsplasser for narkotika må stenges umiddelbart.
Langtkomne heroinavhengige tilbys Naltrexon-implantat (må byttes etter ca. 6 mnd.), og bolig, samt omfattende psykososial behandling og oppfølging.
Lavterskel væresteder utenfor sentrum i Bergen og Oslo etableres, med mulighet for overnatting, forpleining, helsestell, dusj og klesvask, og med formidlingstjeneste til spesialisthelsetjenesten. Tilbud om strøjobber og sysselsetting/dagjobbing må også ha utgangspunkt her.
Stedet må ha mottakskapasitet for tilkjøring fra politiet, fra oppsøkende tjenester og ved egenhenvendelse.
”Hjelp uten betingelser” – oppsøkende helse- og sosialteam, med tilknyttet base i Oslo og Bergen. Formidle pasienter raskt og ubyråkratisk til behandling i ledig kapasitet i langtidsinstitusjon. Øremerkede midler må følge pasienten så lenge pasienten oppholder seg på institusjonen.
De regionale helseforetakene må få økte, øremerkede ressurser til kjøp av ledig behandlingskapasitet ved private behandlingsinstitusjoner. Alle tilgjengelige plasser som holder spesialisthelsetjenestestandard må kjøpes, pluss at helseforetakene selv må få øremerkede midler til å bygge opp institusjonskapasitet.
I tilknytning til enkelte bo- og arbeidskollektiv må det bygges opp bokollektiver/overgangsboliger uten bindingstid for utskrivningsklare pasienter med flere tidligere tilbakefall. Det er viktig å bevare relasjoner og tilknytning til behandlingsstedet, og samtidig søke jobber/skolegang/sysselsetting i institusjonen eller i institusjonens nærhet (jordbruk, håndverk, småindustri), San Patrignano-modellen.
 

Ikke grunnlag for behandlingspessimisme

Det er etter vår mening ikke grunnlag for den behandlingspessimismen som den offentlige narkotikadebatten er preget av. Svært mange tidligere stoffavhengige har greid å komme seg ut av avhengighetssituasjonen. Vi har slike i egne rekker, og Det Nytter-nettverket er også med på å gi behandling med stoffrihet som mål et langt mer positivt ansikt enn det bildet en ofte kan få.
 
Det er likevel rom for mange forbedringer, noe som krever at man er villige til å foreta noen store grep, og en rekke mindre. I en overgangsperiode må man også være villig til å bruke mer midler, for å heve avhengighetspasientene opp på et likeverdig nivå, samtidig som man erkjenner avhengighetsproblematikkens særegne sider, hvor stoffavhengige ikke er lik andre pasientkategorier, og derfor må få tilbud som er spesielt tilpasset.
 
Vi vil hevde at den framlagte Opptrappingsplanen for rusgiftfeltet bare blir et skuebrød, så lenge det ikke blir bevilget midler i en helt annen størrelsesorden enn de småpengene som er kommet til nå.
 
Om ønskelig, sier vi oss villige til å utdype disse og andre sider av narkotikapolitikken nærmere overfor utvalget. FMR kan også stå til tjeneste med annen informasjon eller bakgrunnsstoff dersom utvalget skulle ønske dette, sa Reinås til slutt.