- En leder som vil skape en bedriftskultur fra bunnen av, kan ikke nøye seg med å si høyt hvordan denne kulturen skal være. Lederen må også forsikre seg om at påleggene faktisk blir fulgt, sier dr. philos. Guttorm Toverud, til ukeavisen Ledelse. Han arbeider som rådgiver på rusgiftspørsmål på oppdrag for bedrifter og offentlige virksomheter.
- En leder må ha kompetanse til å lage de riktige reglene, men lederen må også ha kompetanse til å håndheve dem. Jeg kjenner ikke HSD fra innsiden, men det kan virke som om det har sviktet på det siste punktet. Kanskje har ledelsen hatt for mye oppmerksomhet på symptomet, nemlig at noen ansatte drikker på jobb, fremfor det grunnleggende problemet i fokus, nemlig at så mange åpenbart synes det er greit at noen ansatte drikker på jobb, antyder Toverud.

 

Hovedtillitsvalgt for Sjømannsforbundets medlemmer i HSD, Jakob Utne, mener at ledelsen selv har skapt deler av omdømmeproblemet ved å innrømme et «alkoholproblem» som han selv mener ikke er til stede.
- Men hvis vi ser bort fra det, så vil et eventuelt problem være lettest å bekjempe dersom styre og toppledelse selv gikk foran med et godt eksempel. Jeg reagerer på at styret diskuterer det de mener er alkoholmisbruk blant ansatte, og deretter går rett fra styremøtet til en bedre middag med vin, pils og kaffe med konjakk. Ledelsen må på egne vegne slå fast at det ikke skal serveres alkohol i noen sammenheng for rederiets regning, ikke etter møter, ikke på middager, ikke på seminarer. Hvis hele bedriften visste at heller ikke ledelsen blandet alkohol og arbeid, da ville det vært lettere for resten av organisasjonen å akseptere skjerpede regler nedover i systemet.

Du kan lese oppslaget i "Ledelse" her.

Arbeidslivets Komite mot Alkoholisme og Narkomani (AKAN) har laget et instruktivt program om hvordan man takler rusgiftproblemer på arbeidsplassen. Du finner AKAN på www.akan.no.