Salgstallene for 2003 viser seg at produktene "ferdigdrinker" eller rusbrus har økt med fem millioner liter i forhold til 2002 da produktene var på Vinmonopolet. I 2002 var salget rundt tre millioner liter av vinbasert og brennevinsbasert rusbrus, mens salget i fjor var på ca. åtte millioner liter. Ole Kristian Bull i Vin- og brennevinleverandørenes forening (VBF) sier til Aftenposten at rusbrussalget nå går nedover. Det var likevel en økning i desember, men dette tror Bull henger sammen med introduksjonen av billigøl samt at det enorme fokuset på produktene avtok etter valgkampen. I tillegg kommer det faktum at dette er sesongprodukter som har sitt høyeste salg på sommeren.

At man fortsatt har grunn til å frykte rusbrusen som en ny alkoholdrikk spesiel beregnet på jenter, får tilslutning fra de jentene Aftenposten har intervjuet om saken.  Det er billigere å bli full på rusbrus enn på øl. Vi blir fortere beruset, og dessuten smaker øl vondt, sier Tilla Lie og Mia Olsen. - Rusbrusen er blitt spesielt populær blant jenter, fordi de fleste jenter ikke liker øl-smaken. Før hadde vi oftest ikke noe annet valg enn å drikke øl, sier 19-åringen Mia Olsen. Venninen Tilla Lie (22 år): - Jeg har sluttet å drikke øl etter at rusbrusen ble så lett tilgjengelig, og det er det mange jenter som har gjort, sier hun.

Du kan lese presentasjonen av tallene i Aftenposten her og intervjuet med jentene her.