Finnsnesværingen Christer Leon Øwre-Fjeld tar i et innlegg på sin blogg, Senjademon, et kraftig oppgjør med norsk drikkepress, skriver Nordlys.

Ifølge han selv har han siden slutten av ungdomstiden ønsket å delta på fest uten å drikke alkohol, men Øwre-Fjeld mener det viser seg å være veldig vanskelig.

- Jeg er veldig utadvendt av person og med på alt som skjer. Om det skal være å danse på bordet i bar overkropp, så er det bare artig, men folk liker ikke at jeg er edru når jeg gjør det, sier han til Nordlys.

- Ble oppstandelse

Øwre-Fjeld har selv gitt etter for presset flere ganger, men i år tok han et valg om å sette foten helt ned, og heller godta reaksjonene.

- Jeg opplever dette hver gang jeg skal på fest. Det er alltid noen som ikke godtar det å være edru, og maser hele veien om hvorfor. Jeg tror det bunner i usikkerhet. En gang forsøkte jeg å drikke eplecider å late som det var cognac. Ingen sa noe, helt til det ble klart at det ikke var alkohol, og da ble det oppstandelse. Jeg stiller ingen spørsmål ved om folk drikker eller ikke, jeg prøver heller ikke å være bedre enn noen, og jeg har heller ingenting i mot folk som drikker, konstanterer finnsnesmannen.

En episode han husker spesielt godt var i hans eget brullyp. Til og med da ble det opphetet debatt.

- Jeg valgte å ikke drikke under festen, og det ble skikkelig krig. Folk skjønte det virkelig ikke, og da jeg ba om at barna måtet forlate festen før det ble altfor sent og fuktig ble det også en stor diskusjon, sier Øwre-Fjeld.

- Brukes til alt

- Det er så etablert. Man feirer, slapper av og sørger med alkohol. Rusmiddelet er så sentralt i alle de store tingene gjennom et liv. Det er trist, fortsetter barnevernsstudenten.

Universitetslektor ved Insitutt for helse- og omsorgsfag ved Universitetet i Tromsø, Kalle Gjesvik, forsker og underviser rundt rusproblematikk og hvordan rusmidler brukes. Han sier fenomenet Øwre-Fjeld opplever er vanlig.

- Vi har en veldig, veldig gammel drikkekultur i Norge når det gjelder fyll og øl. De siste ti til 20 årene har også den kontinental vindrikkingen kommet inn, og det er veldig lett å ta til seg et nytt drikkemønster, men mye mer vanskelig å kvitte seg med det gamle, sier Gjesvik.

Han mener personer som holder seg edru på fest oppleves som en trussel mot sin egen drikking.

- Vår gamle kultur finner jeg ikke noe positiv med. Den er ganske utstøtende, og følger du ikke med så blir folk usikre på seg selv og din stilling til dems oppførsel. Når noen drikker, blir fulle og oppfører seg dumt er det truende at noen som er edru ser hva de gjør, forklarer han.

Et nordlig fyllebelte

Historisk sett er det nordens ikke-eksisterende tilgang til vindruer som har skapt den øl- og fyllearven man ser i norden i dag, avslører universitetslektoren.

- Vi lever i det såkalte nordlige fyllebelte. Uansett hvor på kloden, bare du kommer langt nok nord, så finner du den. Vi har ikke hatt muligheten til å lage vin selv, og over Østersjoen ser man tendensene til tung helgedrikking.

Ikke siden 1870-årene, da alkoholkonsumet var så stort at det ga opphavet til 1900-tallets mektige avholdsbevegelse, har man sett et lignende årlig konsum av alkohol. Ifølge Gjesvik er det heller ikke store forskjeller på Nord- og Sør-Norge.

- Folk ble ødelagt og drakk seg fra gård og grunn den gang. Nå er det på samme nivå, rundt seks liter ren alkohol i året, og det er betenkelig høyt. Det området det drikkes mest er faktisk Oslo vest, sier han.

- Drikker du selv?

- Ja, jeg er ingen avholdsmann, men jeg mener det er veldig bra at noen står i mot.

Les flere saker i Nordlys