Kampanjen retter seg mot befolkningen generelt og mot fagfolk som møter ungdom i ulike sammenhenger.

 

En fersk undersøkelse viser at over 60 prosent av befolkningen er bekymret for barn og unge som de tror bruker rusgifter. Det viser seg videre at over halvparten av Oslos befolkning  ikke vet hvor de kan få råd hvis de er bekymret.

 

- Vi ønsker at byens befolkning skal ta egen bekymring på alvor i det øyeblikket den oppstår, og gå videre med den slik at det blir mulig å gripe tidlig inn overfor barn og  unge i risikosonen, sier spesialkonsulent Christine Hassel Bergerud ved Kompetansesenteret. - Samtidig er hensikten å fremme samarbeid og samhandling på tvers av etater og fag  rundt disse barna. Det kan blant annet gjøres ved å tilrettelegge for å utarbeide lokale tverretatlige og tverrfaglige samarbeidsavtaler.

 

Kampanjen består av annonser i mediene, plakater som henvender seg til skolelærere, T-bane plakater og boards. Det overordnede budskapet er å ta sin bekymring for barn og unge på alvor, og gjøre noe.

 

Kampanjen får en egen webside, www.rusinfo.no hvor folk kan gå inn og hente konkrete råd og veiledning dersom man er i tvil om hva man skal gjøre. Kampanjestart er 15. november.

 

Du kan lese et oppslag om kampanjen på Rusmiddeletatens hjemmeside.