FMR er opptatt av å skape en mer alkoholfri kulturutvikling, for slik å minske forbruket og dermed skadevirkningene av alkohol. Vi mener det er viktig at det finnes et lett tilgjengelig og attraktivt utvalg av alkoholfrie festdrikker i de situasjonene og på de arenaene hvor folk ellers ville velge alkoholprodukter.

Det siste året har FMR undersøkt det alkoholfrie markedet i Norge, som viser store suksesser på alkoholfritt: Det alkoholfrie merket Klokk&co har solgt kjempebra i dagligvaren, vi har Villbrygg og Ambijus som selger kvalitetsdrikke til de beste restauranter, og Empress som har egen produksjon av alkoholfrie produkter på Kolbotn i Oslo.

Det er viktig at det finnes et lett tilgjengelig og attraktivt utvalg av alkoholfrie festdrikker i de situasjonene og på de arenaene hvor folk ellers ville velge alkoholprodukter.

Det norske dagligvaremarkedet har bidratt til suksessen og synes det er moro å kunne tilby norskprodusert bredde og kvalitet og utvide markedet.

Men det gjenstår en del grep som kan bidra til å framskynde trenden. 

FMR vi oppfordre staten til å:

  • Revidere alkoholforskriften slik at det kreves et forholdsmessig tilbud av alkoholfritt når man 
    serverer alkohol
  • Sørge for at alkoholforskriftens krav til et rimelig utvalg av alkoholfrie drikker på serveringssteder overholdes.
  • Bidra til at det blir lettere for små aktører å slippe til på det alkoholfrie drikkevaremarkedet, gjerne gjennom alkoholforskriften
  • Sette krav til at alle offentlige arrangement haret bredt utvalg av alkoholfrie drikker.

Sørge for at offentlige innkjøp:

  • Vektlegger kvalitet og bærekraft høyere ved innkjøp, slik at ikke alkoholfrie produkter alltid må tape i anbudsprosesser på grunn av pris.
  • Stykkes opp på en måte som gjør det mulig for mindre aktører å tilby sine produkter.

FMR oppfordrer også:

  • Dagligvarebransjen å prioritere å sette alkoholfrie produkter i kjøleskap.
  • Serveringssteder å tilby et forholdsmessig utvalg av alkoholfritt når man tilbyr alkohol.