Det fremgår av mandatet at det ikke vil være tale om å avkriminalisere mindre alvorlige narkotikalovbrudd. Regjeringen har altså tatt stilling til dette allerede, på bakgrunn av de meget kraftige motreaksjonene som kom fra høringsinstansene mot denne tendensen i Stoltenbergutvalgets rapport.

To nye alternative reaksjoner

Arbeidsgruppen foreslår et tosporet samtykkebasert system. hvor det kan være tale om enten en kortvarig intervensjon i form av motivasjonssamtale, eller et mer langvarig intervensjonsprogram. Motivasjonssamtalen er ment for personer som ikke har, eller står i akutt fare for å utvikle, et problematisk forhold til narkotika, dvs, personer som kun har brukt narkotika noen få ganger. Samtalen skal virke forebyggende. Intervensjonsprogrammet retter seg mot personer som har, eller står i akutt fare for å utvikle en problematisk rusgiftbruk. Formålet med programmet er å fremme brukerens rehabilitering. Vilkårene skal tilpasses den enkeltes behov og kan være alt fra behandling og kontrolltiltak til opplæring og arbeid.

Ungdom den viktigste målgruppen

Målgruppen er først og fremst unge, men arbeidsgruppen foreslår ikke noen øvre aldersgrense. Arbeidsgruppen går inn for at de alternative reaksjonene inntas som særvilkår for en betinget straffereaksjon, som hovedregel en påtaleunnlatelse eventuelt en dom. Dermed vil overtredelsen ikke anmerkes på ordinær politiattest. Hvis lovovertrederen ikke samtykker til alternative reaksjoner, eller gjentatte ganger bryter vilkårene i igangsatt avtale eller program, kan vedkommende ilegges alminnelige straffereaksjoner som i dag.

Konfliktrådet – ny straffegjennomføringsinstans?

Det organisatoriske ansvaret for intervensjonsprogrammet foreslås lagt til konfliktrådene. Intervensjonsprogrammet foreslås å bygge på en ordning med koordineringsgrupper og oppfølgingsteam i regi av konfliktrådene. Arbeidsgruppen foreslår ingen økte ressurser verken til spesialisthelsetjenesten eller til kommunene på bakgrunn av forslaget, men de ønsker en helhetlig satsing på rusgiftfeltet.

Høringsinstansene tvilende til ny funksjon for konfliktrådet

De fleste høringsinstansene er tvilende til om konfliktrådet er det rette organet til å forankre og koordinere de nye tiltakene. Dette på bakgrunn av at konfliktrådet skal være et meglingsorgan mellom lovbryter og den lovbruddet har gått ut over. I narkotikasaker er det ikke lett å peke på hvem som er fornærmet. Senter for rus- og avhengighetsforskning foreslår imidlertid at kommunen kan peke ut en representant for det fornærmede lokalsamfunnet, for eksempel en ruskonsulent eller en annen lokal representant.Alternativt pekes det på av andre høringsinstansen at kriminalomsorgen både har systemer og kompetanse til å gjennomføre slike tiltak, mens noen mener at det kommunale nivået, eller spesialisthelsetjenesten bør være en god forankring. Forbundet Mot Rusgift peker på at erfaringene med lokale barnevernskonsulenter knyttet opp mot politistasjonene kan være en modell for koordinering av de nye reaksjonene, hvor både politi og det kommunale nivået allerede er inne.

Høringen ble avsluttet 23. april i år. Regjeringens endelige konklusjon foreligger ennå ikke. 