VG har ikke lagt ut innlegget på sitt nettsted, men du kan lese det her:
Narkobruk og avkriminalisering
Av Knut T. Reinås, leder i Forbundet Mot Rusgift
 VG har påvist høy overdosedødelighet i Norge. Men overdosedødeligheten 
  i Oslo viser nå en dramatisk nedgang. Er ikke det verdt oppmerksomhet?. 
  VG etterlyser en ny tilnærming til narkotikaproblemet. Men hva er oppskriften 
  - en gjennomført restriktiv narkotikapolitikk – eller en med hovedvekt 
  på avkriminalisering og harm reduction?
  Det kan være fruktbart for en diskusjon om dette å ta utgangspunkt 
  i advokat Frode Sullands 10 argumenter for en avkriminalisering av narkotikabruk 
  den 12. Juli.
 1. Sulland hevder Stoffbrukeren skader bare seg selv.
  De fleste blir introdusert til stoffbruk gjennom andre stoffbrukere. Stoffbruk 
  skaper økt stoffaksept og dermed økt risiko for andre. Stoffavhengighet 
  påvirker negativt livet for foreldre, søsken, partnere, venner 
  og kolleger. Aktive stoffbrukere er ofte også stofflangere, i tillegg 
  til vinningskriminelle. At stoffbrukeren bare skader seg selv er derfor en myte. 
 2. Sulland hevder Avkriminalisering vil gjøre det lettere å hjelpe 
  stoffavhengige.
  Hovedproblemet er at man ikke har mange eller gode nok tilbud. Folk fengsles 
  ikke fordi de er stoffbrukere, men fordi de begår andre kriminelle handlinger. 
  Også Nederlands fengsler er fulle av kriminelle stoffavhengige. 
 3. Sulland hevder Straff virker ikke.
  Straffetrusler virker kanskje ikke når det gjelder vold og drap, som ofte 
  begås i affekt. Men for den typen lovbrudd som de fleste kan tenkes å 
  begå, er allmenprevensjon fortsatt god latin. De fleste kan tenkes å 
  bruke narkotika, dersom kjæresten eller bestekameraten byr på, eller 
  dersom gjengen krever det. Mange er i faresonen. De som da vil si nei, trenger 
  en straffetrussel å støtte seg på. 
4. Sulland hevder Fengslene flommer over av narkotika. 
  Ja, men det er vel ikke noe argument for en avkriminalisering? Han sier at vi 
  må komme stoffbrukerne til hjelp tidlig, før de utvikler store 
  rusgiftproblemer. Enig. Skole, sosial, helsetjeneste, barnevern, utekontakter 
  og bydelspoliti må samarbeide for å gripe inn tidlig og bygge opp 
  et aktivt samarbeidende nettverk rundt risikoungdommer i nærmiljøet 
  før alle broer er brent. Et forbud vil her kunne være en gunstig 
  bakgrunn for å få dette til. 
5. Sulland hevder Fengsel virker kontraproduktivt
  Fengsel virker som en inngangsport til økt stoffbruk, hevder Sulland. 
  Godt poeng. Men kan vi akseptere stoffbrukeres kriminalitet uten å reagere? 
  FMR har hevdet at alternativ soning i institusjon er et positivt alternativ 
  til fengsel, og mer virkningsfullt enn tvangsbehandling med hjemmel i Sosialtjenesteloven. 
6. Sulland hevder Straff er allerede avskaffet.
  Her bekrefter Sulland at ren bruk og besittelse sjelden fører til fengsel. 
  Det er likevel ikke snakk om en død lovbestemmelse. Forbudet gir politiet 
  hjemmel for tidlige intervensjon overfor ferske stoffbrukere. 
7. Sulland hevder Sprøyterom er avkriminalisering
  At Sulland også sier det undertegnede har hevdet i mange debatter om sprøyterom, 
  bekrefter at Stortinget før sommeren gjorde et vedtak med vide, negative 
  konsekvenser. Dersom sprøyteromsvedtaket blir stående, vil Arbeiderpartiet 
  , SV og Fremskrittspartiet sitte med et stort ansvar for å undergrave 
  en restriktiv narkotikapolitikk. Men Sullands logikk; har man først gjort 
  et galt vedtak, kan man gå videre i avkriminaliseringsretning, henger 
  ikke på greip.
 8. Sulland hevder Stoffbrukeren trenger sosial aksept.
  Straffens stigmatiserende effekt kan føre til at sosiale bånd til 
  ikke-brukermiljøet brytes, sier Sulland. Etter mitt syn kan tidlig intervensjon, 
  bl.a. med hjemmel i et håndhevet forbud, være den faktor som bidrar 
  til at kontakten med ikke-brukermiljøene ikke brytes. I startfasen, før 
  de negative stoffvirkningene har fått gjøre seg gjeldende, kan 
  stoffbrukeren også oppnå status som opprører, helt eller 
  forbilde i kameratflokken, og trekke mange med seg inn i stoffbruk. Så 
  mitt svar et at stoffbrukeren trenger aksept, men stoffbruk bør ikke 
  aksepteres.
 9. Sulland hevder: Politiet kan fortsatt gripe inn.
  Sullands poeng er at selv med en avkriminalisering vil politiet fortsatt ha 
  rett og plikt til å stoppe innførsel og spredning av narkotika. 
  Det er riktig at jakten på ”de store haiene” fortsatt vil 
  pågå, men omsetningen på gateplan vil ikke bli stoppet, fordi 
  denne besørges av stoffbrukerne selv. Enhver storhai som blir tatt vil 
  fort bli erstattet av en ny, fordi fortjenestemulighetene er så store. 
  Men dersom stoffbrukernes omsetning blir stoppet (fordi de blir stoppet av politiet, 
  blir behandlet til stoff-frihet eller får metadon), vil narkotikamarkedet 
  raskt tørke inn. 
10. Tvang blir ikke forbudt
  Nei, tvangsbehandling trenger ikke å bli forbudt. Men undersøkelser 
  viser at ufrivillig behandling gir bedre resultater tidlig i rusgiftkarrieren. 
  Da er alternativ soning istedenfor fengsel et bedre alternativ.
Konklusjon:
Avkriminalisering vil bidra til større - ikke mindre - narkotikaproblemer. Vil vi det?
