Vi vil også understreke at personer som kjøper inn lystgass i større kvanta i tillegg også må legitimere seg ved hjelp av bank-ID pluss at firmaets/virksomhetens organisasjonsnummer blir kontrollert.

I tillegg nevner høringsnotatet selv at f.eks. de siste årenes ruspregede russefeiring som omfatter ungdommer helt opp til 20 år, og fadderuker ved studiestart, som også er ganske ruspregede, og hvor lystgass også ser ut til å ha blitt brukt.

Vi takker for invitasjon til å delta på høring om salg av lystgass til rusformål, og har nedenstående betraktninger:

  • Lystgass er et nødvendig produkt ved medisinsk bruk og ved matproduksjon, spesielt i større omfang.
  • Bekymringen ligger i en tydelig økning i omsetning og bruk av lystgass til rusformål, spesielt blant de unge.
  • Departementet foreslår at det må inntas et klart forbud mot omsetning av lystgass til rusformål, slik forskriftsforslagets § 4 viser.

Departementet foreslår at aldersgrensen for omsetning av lystgass settes til 18 år, jfr. § 5. FMR mener at omsetningsgrensen må bli satt til 20 år. Dette vil f.eks. samsvare med aldersgrensen for omsetning av brennevin, som også er et skadelig rusmiddel.

I tillegg nevner høringsnotatet selv at f.eks. de siste årenes ruspregede russefeiring som omfatter ungdommer helt opp til 20 år, og fadderuker ved studiestart, som også er ganske ruspregede, og hvor lystgass også ser ut til å ha blitt brukt.

Departementet foreslår også mengdebegrensninger på salg til forbrukere over 18 år (20 år) Her foreslås det en øvre grense på 17 gram lystgass pr. dag, tilsvarende 2 små patroner Dette vil være nok til å dekke et legitimt privat behov ved tillaging av mat.

Vi vil bemerke at det også ved små beholdere også er en forurensningsfare, men noe av dette kunne kanskje reduseres ved. f.eks. en panteavgift.

Vi foreslår at privatpersoner ikke skal ha mulighet til å kjøpe lystgass i større kvanta enn 17 gram, mens bedrifter og medisinske institusjoner med legitime behov for å kjøpe og oppbevare større kolber/beholdere, skal pålegges å oppbevare disse under sikrede forhold.

Vi viser ellers til forslaget fra Vestskrenten borettslag, som setter spørsmålstegn ved de mange fysiske utsalgene ved jernvareforretninger som f.eks. Jernia eller andre. Ved å legge tilgangen til noen sentrale utsalgssteder, vil man ha fortsatt god tilgjengelighet for kunder med legitime behov, som også må forutsettes å kunne planlegge sine anskaffelser på lengre sikt. Og størrelsen på flaskene kunne være i omfanget 25 kg eller mer, slik det visstnok var tidligere.

Vi vil også understreke at personer som kjøper inn lystgass i større kvanta i tillegg også må legitimere seg ved hjelp av bank-ID pluss at firmaets/virksomhetens organisasjonsnummer blir kontrollert.

Når det gjelder innførsel av lystgass fra utlandet, bør det etter FMRs mening være forbudt for privatpersoner å innføre lystgass, med mindre det skjer som en følge av et dokumentert behov og av personer som har tilknytning til bedrifter eller institusjoner hvor lystgass regelmessig brukes. Samme aldersgrense bør settes for innførsel som for kjøp, 20 år.

Vi antar at Helsedirektoratet kan bli den instans som er best egnet til å kontrollere og følge opp markedsføringsframstøt som blir gjort gjennom reklame og sosiale medieplattformer, og håndtere brudd på vilkårene. Direktoratet har i dag ansvaret for håndheving av alkoholreklameforbudet, og eventuelle sanksjoner overfor lovbrudd.

Vi henviser til noen av de forsøk i andre land på å begrense omsetningen av lystgass for rusformål, spesielt de forsøk og erfaringer som er blitt referert fra England, Nederland og Danmark. FMR støtter at Norge følger opp og bidrar til en evaluering etter relativt kort tid.

FMR vil til slutt nevne at flere produkter, som ikke er ment til medisinske formål, også er blitt tatt inn på FNs liste over narkotika. Selv om vi ikke tror det har noen praktisk betydning om lystgass blir tatt inn på FNs narkotikaliste, ville det ikke være unaturlig å ta den inn der. Norge har også mulighet til å ta lystgass inn på den nasjonale narkotikalista.

Med vennlig hilsen

FMR: Fellesskap – Menneskeverd – Rusfrihet Magne Richardsen

Daglig leder