Dette er et arbeid som ikke bare skal pågå i skolen. Vel så viktig er det å drive opplysning overfor publikum generelt. I konkurranse med tabloidpressas sensasjonsoppslag blir det også en stor utfordring hvordan man skal gjøre det.

I den etterfølgende reportasjen ser vi et eksempel på hvordan man tenker om offentlig publikumsinformasjon om rusgifter i Sandnes kommune. På de neste sidene viser vi først avtrykk av den annonsen Sandnes kommune rykket inn i Stavanger Aftenblad (som er den store regionavisa). Deretter viser vi 1 av en serie på 4 annonser som Utekontakten i ‰lesund og Sunnmøre Politikammer rykket inn i Sunnmørsposten for ca. et halvt år siden. Som vi ser, er utgangspunktet og metoden helt lik, en er bekymret for ungdommens stoff- og alkoholbruk, en ønsker vekke foreldregenerasjonen til større ansvar, og en tar bl.a. annonser i bruk. Men resultatet er helt forskjellig.

Fra "Rus er bra" til "Rus - et reint helvete" er det en ganske drøy avstand. Vi tror det kan være umaken verdt å overveie hvilke budskaper en går ut med til ulike grupper og hvilket språk en bruker. Mot Rusgift vil i numrene framover bringe flere eksempler på kommunal rusgiftinformasjon. Vi tar gjerne også inn debattinnlegg om temaet, på samme måte som vi gjerne vil ha tips og stoff om gjennomførte tiltak.