- I alle land, som har en høyere aldersgrense for kjøp av alkohol, drikker de unge mindre. Beslutter man seg for å gjøre det samme i Danmark, vil vi også se et mindre forbruk. Det samme gjelder, hvis man setter prisene opp, da vil det bli solgt mindre alkohol, sier Morten Grønbæk.

Du kan lese en reportasje om dette i Jyllandsposten.

Diskusjonens bølger går høyt etter at den danske regjering har foreslått å heve aldersgrensene for kjøp av sigaretter fra 16 til 18 år, men har "glemt" å gjøre det samme når det gjelder alkohol. Dette kan du lese mer om i Kristeligt Dagblad.

Også i Norge pågår det en debatt om å heve aldersgrensene for øl og vin. Det har vist seg at svært mange unge bilførere og motorsyklister er utsatt for trafikkulykker, svært ofte også i samband med promillekjøring. Dette forholdet kunne drastisk forbedres dersom man harmoniserte aldersgrensene for kjøp av øl og vin til den som i dag gjelder for brennevin, nemlig 20 år. Det finnes internasjonale erfaringer som tilsier at dette ville få en god effekt. I 1970-åra senket mange stater i USA sine aldersgrenser for å kjøpe alkohol fra 21 til 18 år. Basert på erfaringene fra disse endringene vedtok USA en føderal lov i 1984 som innebar at full støtte til utbygging og vedlikehold av veier bare ble gitt til stater med 21 års aldersgrense for kjøp av alkohol. Resultatet var at etter en tid hadde alle statene økt aldersgrensene til 21 år. Det ble gjort mange studier av effektene av disse endringene: Konklusjoner: Når aldersgrensene ble senket ble det flere trafikkulykker der alkoholpåvirkede 18 til 21 åringer var involvert. Når aldersgrensene ble hevet ble det færre trafikkulykker der alkoholpåvirkede 18 til 21- åringer var involvert. I noen, men ikke alle statene, ble det også påvist en generell nedgang i alkoholkonsumet blant 18- til 21 åringer.